ABC żeglarstwa. Jak zbudowany jest jacht?

Łódki, łodzie, statki jest wiele nazw na to samo. Jacht żaglowy, bo o nim dziś będziemy rozmawiać to jednostka pływająca i poruszająca się dzięki sile wiatru. W tym poście chcemy wam opowiedzieć, z czego taki jacht się składa.

Budowa jachtu

Jak pisaliśmy w poprzednich artykułach jachty składają się z wielu części, które najczęściej mają własne skomplikowane nazwy. Nie musimy się tym jednak zrażać setki ludzi wcześniej już się nauczyli to i ty też dasz radę! Zacznijmy zatem od najprostszych!

Maszt jest to prosto mówiąc wysoki słup, do którego będzie przymocowany żagiel i bom. Co to w takim razie jest bom? Bom to poprzeczny metalowy pręt, w którym również umocowany jest żagiel. W trakcie przebywania na jachcie będziesz musiał zachować szczególną ostrożność właśnie na bom! 

Pierwszą rzeczą, o której myślimy słysząc słowo “żegluga” są żagle! W świecie żeglarskim mamy mnóstwo rodzajów ożaglowania rejowe, gaflowe, ale my skupmy się na tym najbardziej popularnym, czyli ożaglowaniu bermudzkim!

Jak to wygląda? Nasz główny żagiel, który będziemy od tej pory nazywać grotem, jest trójkątny i jeden jego bok jest przytwierdzony do masztu (czerwona linia na obrazku), a drugi do bomu (niebieski). Na jeziorach i zalewach takich jak Solina. Najczęściej można spotkać slupy z ożaglowaniem bermudzkim. Przykładem tego może być popularna w Polsce omega! Zerknij na nasze omegi i się przypatrz jak wygląda 😉 Zaraz zaraz! Co to znaczy slup? 

Co to jest slup?

Odpowiedź jest prosta! Slupy to jachty, które mają jeden maszt i dwa żagle. Wcześniej wspomniany grot i drugi trójkątny żagiel fok

Rzeczą, którą spotkasz w trakcie swojej żeglarskiej przygody będą liny. Dużo lin. Na jachcie mamy olinowanie stałe i ruchome. Ci żeglarze to lubią wszystko utrudniać prawda? Jest jednak ważny powód, by używać tego rozróżnienia. Olinowanie ruchome to olinowanie, które możemy bez dużego trudu ruszać. Do takich lin należą:

  • Fały – Liny do podnoszenia ruchomych elementów na jachcie
  • Szoty – Liny do ustawiania żagli, aby pracowały jak najlepiej
  • Topenanta – Lina biegnąca od końca bomu (noku) do szczytu (topu) masztu

Olinowanie stałe to przede wszystkim będą liny, które będą trzymały maszt w pionie czyli:

  • Sztag (forsztag) – biegnie on od dziobu do topu (czerwona linia)
  • Achtersztag – biegnie od rufy do topu (zielona linia)
  • Wanty – liny biegnące od burty do masztu, mają one za zadanie usztywnianie masztu w płaszczyźnie prostopadłej do osi jachtu (niebieskie linie)

Kokpit

Omówmy teraz miejsce, skąd steruje się jachtem. Nazywamy je kokpitem i znajduje się przy rufie. Tam będzie stał sternik za sterem. Do kokpitu są sprowadzone również najważniejsze liny olinowania ruchomego. Szoty i fał foka, talia i fał grota itd. Do obsługi tych lin mamy również specjalny osprzęt

  • Kabestan – urządzenie pozwalające ciągnąć (wybierać) liny w taki sposób, żeby się nie luzowały (zdjęcie po lewej na kabestanie znajduje się czerwona lina)
  • Stopery – urządzenia do trzymania lin tak aby nie uciekały (zdjęcie po lewej, urządzenie przez które przechodzą dwie liny)
  • Knagi – Metal w kształcie litery T na którym często wiążemy cumy (zdjęcie po prawej)

Podsumowanie

Jak mogłeś przeczytać tego wszystkiego jest dużo (a to dopiero wierzchołek góry lodowej). Będziemy powoli wprowadzać nowe nazwy w innych postach i przypominać te stare! Stopy wody pod kilem!

Dodaj komentarz